Sjekk både førerkort og vognkort før du triller ut på veien. Og ikke minst; sørg for å ha nok luft i dekkene.
Båten skal på vannet, campingvognen skal på veien, og hageavfallet skal bort. Alt skal fraktes, som oftest av deg selv – undervurdér ikke denne jobben.
Det å kjøre med henger er langt mer komplisert enn man skulle tro. Det er derfor tre hovedspørsmål du bør stille deg:
- Hva slags bil kjører du?
- Hva slags henger skal du bruke?
- Hvilket førerkort har du?
Bil og vognkort
Hvorfor er det viktig hva slags bil du kjører? Jo, enklest forklart er at egenvekten på bilen spiller inn i regnestykket. Har du en tung bil og fyller opp bagasjerommet og laster ting på taket, kan det begrense spillerommet for hvor mye du kan laste på hengeren. Det er totalvekten som teller og med tradisjonelt førerkort for personbil (klasse B), skal fullastet bil og fullastet henger ikke overstige 3500 kilo (3,5 tonn).
Det er imidlertid en annen sak som er like viktig: Du må ALLTID sjekke i bilens vognkort hva som er maks hengervekt for akkurat din modell. Vekten er fastsatt av bilprodusenten og skal aldri overskrides.
Hvis du bryter maksgrensen på hengeren, må du ta risikoen selv!
Størrelsen på hengeren
Vektbegrensningene påvirker selvsagt hva du kan trekke etter kjøretøyet. Har du bil med lav egenvekt og lar være å fylle opp bilen med last, får du større spillerom. Det bør du tenke på før du eventuelt kjøper en tilhenger.
Uansett vil jo størrelsen på hengeren og hva du laster den med, begrenses av det som står i vognkortet. Men det er uansett ganske irriterende å kjøpe en stor henger for så å oppdage at den kun kan lastet halvt opp fordi du ikke har sjekket grundig nok i forkant.
Husk også at du må sjekke at alt fungerer på hengeren. En ting er nok luft i dekkene og at de ser solide ut. Sjekk også om det er bremser, lys, etc. En tilhenger som slenger, kan i ytterste konsekvens ta liv.
Førerkortet ditt
Det hele koker selvsagt ned til hva slags førerkort du har og hvilke kurs du har gjennomført. Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i din førerkortklasse (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke en henger over 750 kg.
Denne begrensningen på 750 kg gjelder imidlertid ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen» på totalvekt 3.500 kg som vi tidligere har nevnt i artikkelen.
Statens vegvesen har en egen nettside med regler og unntak fra reglene.
Husk igjen at det ikke hjelper med riktig bokstav i førerkortet om bilen teknisk ikke er dimensjonert for hengeren du har tenkt å trekke. Og regelen gjelder for alle typer tilhengere (varehenger, båthenger, hestehenger, etc.)
Skulle du ha behov for enda større totalvekt enn 3.500 kg, er det mulig gjennomført en obligatorisk opplæring uten påfølgende førerprøve på minst syv timer. Da får du kode 96 (klasse B 96) som gir deg rett til å føre vogntog (bil + tilhenger) med samlet tillatt totalvekt som helt opp til 4.250 kg.
Dette kan ikke minst være aktuelt for bileiere med store personbiler og stor campingvogn.
Sjekk med kalkulatoren
Statens vegvesen har laget en egen tilhengerkalkulator hvor du kan sjekke om du kommer til kjøre lovlig eller ikke. Her skriver du inn bilens registreringsnummer, hengerens nummer og din egen førerkortklasse. Da får du umiddelbart svar på om du holder deg innenfor regelverket.
NAF har også en god oversikt over hva du trenger å sjekke i vognkort og førerkort før du legger ut på veien: https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/kjoring-med-tilhenger/
Husk fartsgrensen!
Fartsoverskridelser, overlast og feil sikring. Alt kan føre til konsekvenser ingen ønsker.
Spesielt unngå å kjøre for fort: Er fartsgrensen over 80 km/T kan du likevel ikke kjøre fortere enn 80 km/t når du trekker tilhenger med bremser. Unntaket er noen tilhengere som kan etter en egen godkjenning trekkes i inntil 100 km/t. Hvis du trekker tilhenger uten bremser, kan du nå (etter regelendring) kjøre i inntil 80 km/t på veier der dette er tillatt. (Kilde: vegvesen.no)
Trykker du for hardt på gassen blir det fort mange tusen i bot og kanskje også tap av førerkort i en periode.
Og til slutt: Sjekk at dekkene dine er i orden. Skulle det være dårlig vær og du er tungt lastet, bør du både ha skikkelig dekkmønster og nok luft i dekkene. Ingen grunn til å ta noen sjanser selv om du skulle ha dårlig tid og tette tidsfrister.