Sjekk grundig før du velger billige vinterdekk til bilen | DekkTeam
Verdt å vite

Sjekk grundig før du velger billige vinterdekk til bilen

Valg av gode vinterdekk er svært viktig, og kan være vanskelig. Det er avgjørende for at bilen din skal fungere optimalt også i vinterhalvåret.  Bruk derfor litt tid før du velger dekk.

På vinterføre kan forskjellen mellom gode og dårlige dekk være stor. Du merker fort om dekkene griper på hardpakket snø og is. Trenger du vanlige vinterdekk eller må du ha piggdekk? Kjører du bilen til og fra jobb på veier med stor trafikk og lange strekk med bar asfalt, faller valget som regel ned på piggfritt. Ikke minst av miljømessige hensyn og støvet som skapes med pigger mot asfalt.

Har du en utfordrende kjørevei til hytta på fjellet, eller befinner deg i perifere strøk hvor det oftere er islagte veier og kan være dårlig vedlikehold, er det fristende å velge piggdekk. Bremselengden på biler med piggdekk på blank is er fortsatt langt kortere. Alternativet er å sette på kjetting, som er litt tungvint.

Piggdekk gir altså bedre veigrep på isete underlag, mens på underlag med løssnø regnes piggfrie dekk for å gi bedre veigrep. På hard snø er fordelene ved piggdekk og piggfrie vinterdekk omtrent de samme.

Merk at med piggdekk øker rullemotstanden og gjør derfor drivstofforbruket høyere. Dessuten; ikke la deg lure av svart og tilsynelatende tørr asfalt, den kan nemlig være underkjølt. Asfalt som skinner i lyset fra motgående bil bør tenne varsellampene dine. Gjør det til en vane å teste friksjonen med små tramp på bremsepedalen for å finne mer ut om grepet på veibanen.

Bruk tid på valget

Når du først har bestemt deg for hvilke kjørebehov du har og funnet ut om det blir piggfritt eller piggdekk kan det være lurt å gjøre unna kjøpet før den første snøen faller, og alle stresser med dekkskift samtidig.

Merk deg at dekk kommer i ulike dimensjoner. Størrelsen til ditt kjøretøy finner du i bilens vognkort, men vær obs på at dette ikke alltid stemmer med ditt behov. Imidlertid tar de færreste sjåførene seg bryet med å gå så grundig til verks. Som regel stoler man på annenhånds informasjon. Og da kan det være lurt å lytte til både eksperter og dekkforhandlere som kan gi deg gode råd. Det finnes også uavhengige dekktester i bilmagasiner og hos bilorganisasjoner som NAF og KNA.

Husk felgene

Du kan enten kjøpe helt nye hjul med felger eller velge å kun skifte dekkene. Ikke glem betydningen av felgene!

Stålfelger er i dag som oftest erstattet av lettmetallfelger i aluminium. Lettfelgene kan rammes av rust de også, men ikke på samme måte som stålfelgene. Rust på baksiden av bremseskiver og -tromler er den vanligste anmerkningen på EU-kontroll. Når skivene først har begynt å ruste, må de skiftes ut.

Det brukes mye veisalt på norske veier. Ifølge NAF er det enklest å spyle vekk salt på bremser og bremseskiver på en vinterfelg med få eiker, store hulrom og en skråkant nederst som forhindrer at snøen pakkes.

Billigdekk eller ikke?

Ulike dekk har sterke og svake sider. Dekk kan betegnes som et rullende kompromiss av egenskaper. Vektlegger man én egenskap, går det som regel utover en annen. Den viktigste rettesnoren er mønsteret i gummien. På vinterdekk er myndighetenes krav 3 mm, NAF anbefaler minimum 4 mm på biler under 3,5 tonn. For kjøretøy over 3,5 tonn må både motorvogn og henger ha dekk med minst 5 millimeter mønsterdybde i vintersesongen.

Vintersesongen starter 1. november og varer til første mandag etter 2. påskedag i Sør-Norge. I Nordland, Troms og Finnmark er startdatoen 16. oktober.

Mange vinterdekktester viser at kvalitetsforskjellene mellom de mer kjente og mindre kjente merkene ikke er så stor lenger. Det er verre med prisene: Til og med innen samme dekktyper og merker kan prisene variere. Du kan spare tusenlappen på fire dekk av samme merke og modell, hos ulike forhandlere.

Merk at verken piggdekk eller vinterdekk er påbudt i Norge, men du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på til enhver tid.  Det viktigste for å kjøre sikkert, er å tilpasse kjørestil og hastighet etter underlaget du kjører på.