Det smarteste er å la bilen stå. Men skal du absolutt våge deg utpå som Bambi på isen må du ha svært gode dekk.
Underkjølt regn er regndråper som ikke er frosset til is selv om temperaturen i dråpene er under null grader. Når underkjølt regn treffer bakken fryser de automatisk til is og danner en livsfarlig hinne, både for kjørende og gående. De fleste har vel opplevd hvordan bilen starter å gli, du tråkker inn bremsen, og så glir du videre, fullstendig uten kontroll. Det er lett å få en viss panikkfølelse fordi du ikke vet hvor ferden kommer til å ende.
Det beste er jo å ta forholdsregler. Selv med gode piggdekk risikerer man å skli avgårde og snurre rundt. Isdekke over hele kjørebanen gir naturlig nok dårlig friksjon, og det beste er å la bilen hvile noen timer.
NAF mener faktisk at gode piggfrie dekk er bedre enn slitte piggdekk på et såpass vanskelig underlag. Kjører man mye i områder med saltede veier, er det å vaske dekkene jevnlig med dekkrens eller sterkt blandet Zalo-vann det beste fordi saltet binder veistøv, gir en glatt dekkoverflate dårlig veigrep.
Husk også å holde frontruta fri for is. Når underkjølt regn treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et panser-teppe over hele ruta. NAF anbefaler at du bruker mest mulig av kupévarmen til å varme opp frontruta.
Dette må du vite om underkjølt regn
- Det er regndråper i atmosfæren som ikke er frosset til is selv om temperaturen i dråpene er under null grader.
- Når underkjølt regn treffer bakken vil det fryse til is.
- Underkjølt regn kan forekomme når luftlaget er varmere enn null grader i høyden og ved at luftlaget nær bakken er under null grader.
- Oppstår som oftest om høsten og vinteren.
- Pass på regn om kvelden, etterfulgt av oppklarning og kaldt. Da kan veiene være dekket av islag om morgenen.
- Uten salting av veiene blir de svært glatte
- Dårlig sikt på grunn av iset frontrute kan medføre bot og i verste fall førerkortbeslag.
(Kilde: NAF)