Etter hvert som både veiene og dekkene våre har blitt bedre, har punkteringene blitt færre. Likevel viser statistikk fra NAF at de – i løpet av én måned – rykket ut til 1144 punkteringer, hvorav 585 verken hadde reservehjul eller lappesaker i bagasjerommet. Punktering er på tredjeplass over assistanseårsaker i Norge, kun forbigått av motor- og batterifeil, og det er utallige sjåfører som er usikre på hvordan man skifter hjul.
Farene ved å skifte hjul selv
Har du ikke erfaring med å skifte hjul, er det mye som kan gå galt. Det kan derfor lønne seg å sette bort arbeidet. Ødelagte luftbelger og bulker er typiske skader som verksteder må reparere etter mislykkede forsøk på å skifte hjul. Har du i tillegg el-bil, er det enda mer som kan gå galt: Vet du ikke nøyaktig hvor jekken skal plasseres, risikerer du å gjøre det feil og dermed ødelegge batteriet. Og har du for eksempel en Tesla, kan det være snakk om skader for over hundre tusen kroner.
Moderne biler blir også stadig tyngre, noe som skaper flere utfordringer. Festes ikke jekken riktig, eller står ikke bilen støtt nok, kan du fort ende opp med utrygge situasjoner, mulige personskader og svindyre bulker.
Selvreparerende dekk kan være løsningen
Selv om du er dreven med jekk og hjulmutternøkkel, har du ikke nødvendigvis lyst til å bruke tid på å skifte hjul langs en trafikkert vei. Og har du aldri byttet et eneste hjul før, er det ikke morsomt å måtte bruke masse penger på assistanse. Heldigvis har dekkprodusentene nå kommet på banen med selvreparerende dekk som gjør det mulig å kjøre videre. Teknologien sparer ikke bare egen lommebok – den frigjør også både vekt og plass ved at du slipper å ha med reservehjul og biljekk i bagasjerommet. Og sikkerhetsaspektet med et dekk som ikke punkterer, er kanskje heller ikke å forakte?
Pirelli er blant produsentene som har satset stort på selvreparerende dekk – helt uten at det påvirker andre av dekkets viktige egenskaper. Fordi den mest vanlige formen for punktering er gjennomtrenging av fremmedlegemer i dekkets slitebane, har de utviklet teknologien SEAL INSIDE som forhindrer trykktap ved skade – hvilket gjør at du kan kjøre videre uten behov for assistanse.
Hvordan fungerer det?
Selvreparerende dekk har en klebende masse på innsiden av dekket som tetter hullet når fremmedlegemet tas ut. Dekket er da reparert og man kan bruke bilen som før. Den klebrige massen sitter i rullebanen på dekket, altså der hvor dekket har kontakt med underlaget.
Vil du vite mer om hvordan du kan bytte til selvreparerende dekk? Kontakt din nærmeste DekkTeam-avdeling, så hjelper vi deg på veien mot en bedre, tryggere og mer miljøvennlig kjøreopplevelse.