Om dekkslitasje - DekkTeam
Verdt å vite

Om dekkslitasje

Dekkslitasje er noe man ikke kan unngå, og det er mange årsaker til hvorfor dekkene blir slitt. Noen faktorer påvirker dekket mer enn andre og disse kan du lese om her.

Hvordan begrense dekkslitasje?

I 2019 ble hele 65.400 tonn innsamlet av Norsk Dekkretur, en økning på 10.000 tonn på 10 år. Altså slites det mer dekk nå enn noen gang. De ledende årsakene er:

  • Bilene blir tyngre og større
  • Dekkstørrelsene blir større og dermed mer gummi pr. bil
  • Flere elbiler som akselererer hardere og dermed sliter dekkene raskere

Det er allikevel mye du kan gjøre selv for å få dekkene til å vare lenger. Det viktigste er å kontrollere lufttrykket jevnlig og sjekke dekkene for unormal slitasje. Dekkene forteller deg nemlig om du kjører med korrekt lufttrykk og om du holder bilen i stand. En aggresiv kjørestil med hyppige og kraftige akselerasjoner og nedbremsinger sliter naturligvis også dekkene raskere.

Dette bildet viser hva som er feil ved ulike slitasjemønstre:

Dekkslitasje - DekkTeam hjelper deg finne nye dekk når de gamle er utslitte

 

Andre faktorer

Det er også mange andre faktorer som påvirker dekkslitasjen. Her er noen:
  • Hastighet: Høye hastigheter øker drivstofforbruk og dekkslitasje på grunn av større rullemotstand. Senk farten, det lønner seg!
  • Belastning: Overbelastning er en vanlig årsak til redusert levetid på dekket. Ved å øke belastningen med 10 prosent utover det anbefalte, reduseres levetiden med 20 prosent.
  • Motorstørrelse: Sterke motorer gir raskere akselerasjon, men også økt dekkslitasje. 20 % flere hestekrefter gir 10 % mindre kjørelengde.
  • Temperatur: Utetemperaturen påvirker dekkenes levetid. Om temperaturen øker fra 15 til 30 grader, reduseres levetiden med 25 prosent.
  • Veibanen: Dekkene slites betydelig mer på tørr vei enn på våt. De slites minst på snø og is.
  • Hastighetsvariasjoner: Kraftige hastighetsvariasjoner øker slitasjen. Om du halverer bremselengden, firedobles slitasjen.
  • Svingkjøring: Ved å øke hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med radius 200 meter, blir dekkslitasjen mer enn seksdoblet!