Hvorfor utføre hjulstillingskontroll
For maksimal kjørekomfort har moderne biler i dag blitt mer avanserte i for- og bakstillingen, og dette medfører at de også er mer utsatt for skade ved harde støt, eksempelvis en fortauskant eller et hull i asfalten.
Mange kjører med skjev hjulstilling uten å vite det. Skjev hjulstilling gir økt rullemotstand og dermed økt drivstofforbruk. I tillegg medfører skjev hjulstilling at dekkene slites raskere, gjerne på bare noen måneder. Det kan også gjøre at bilen trekker til en side, og er i ytterste konsekvens trafikkfarlig. Ved nedbremsing i høy fart kan bilen eksempelvis dra seg ukontrollert ut til siden og ut i grøften.
Ved en hjulstillingskontroll utføres det kontroll av hjulparet foran (forstilling), samt kontroll av hjulparet bak (bakstilling). Kontrollen måler såkalt spissing, camber og caster på alle fire hjul, de forskjellige vinklene hjulene har i forhold til bil og veibane. Det er like viktig med kontroll av bakstilling som forstilling.
Forstillingen er det forreste hjulparet, med aksel og oppheng, styremekanisme, bremser og støtdempere. Bakstillingen er det bakerste hjulparet. På forhjulsdrevne biler inkluderer forstillingen også drivverket, mens drivverket er i bakstillingen på bakhjulsdrevne biler.
Skjev slitasje på dekkene er en enkel visuell kontroll du selv kan utføre hjemme på parkeringsplassen for å undersøke om hjulstillingen er skjev. Tydelig skjev slitasje på dekkene (f eks tydelig mer slitt på innerkant enn ytterkant) som har oppstått raskt, kan indikere at lufttrykket i dekkene dine er feil.