Riktig lufttrykk er viktig for:
- Styreresponsen
- Å minske dekkslitasjen
- Veigrepet
- Skrensegrensen
- Rullemotstanden = farten
- Drivstofforbruket
- Kjørekomforten
For lavt lufttrykk resulterer i slapp og nedsatt styrerespons, samt unormalt stor slitasje på skuldrene på dekket.
Er trykket for lavt bare i bakhjulene, vil bilen overstyre (gå krappere gjennom kurver). Er trykket for høyt i bare forhjulene, kan det forårsake understyring (bilen trekker ut i kurver).
Dekk med lavere profil (mindre gummi) slites ofte mest i midten når luftrykket blir for lavt, da denne delen av dekkbanen slynges ut ved akselerasjon. Disse dekkene kan gjerne ha lufttrykket som er oppgitt for en tungt lastet bil.
Vinterdekk bør ha rundt 10 prosent høyere trykk enn sommerdekk. Luft fortettes i kulde og lufttrykket skal måles med kalde dekk.
Alle personbiler fom. 2012 har automatisk lufttrykksovervåkning. Les mer her: